Danny, Willem & Stef in Zuid-Amerika

De laatste Loodjes!!

Terug in Venezuela gingen we naar Morocoy.
Hier hebben we een mooi tropisch eiland bezocht, minpunt was alleen dat de stranden overvol waren (ivm zomervakantie).

We zochten vervolgens verkoeling op in het bergdorpje Merida.
Zijn hier een dag wezen hiken in een mooi berglandschap met watervallen waar de bloemen vol in bloei stonden.
Ook zijn we van een berg af wezen tandem paragliden (met een parachute de berg af).

Hierna stond een trip naar de wetlands, Los Lanos op de planning.
In Los Lanos zitten de cowboys van Venezuela en wij verblijven dan ook bij een familie op een ranch.
Tijdens paardrijden (ja je leest het goed paardrijden) hebben we een 2.5m lange anaconda gespot.
En een BOA van een meter die net bezig was een vogel te wurgen.
Ook hebben we krokodillen gezien, een gigantische miereneter, rivierdolfijnen, verschillende tropische vogels.
Ook gingen we weer piranhavissen die vervolgens ´s avonds op het menu stonden.

We keerden terug naar Cartagena om afscheid van Willem te nemen.
Hij vond het welletjes na acht maanden gereisd te hebben.
Wij zijn natuurlijk nog een keer met ze allen flink uitgegaan.

Danny en Stef gingen vervolgens per zeilboot richting Panama.
Dit was een 6daagse zeiltocht waarbij wij 4dagen op de prachtige eilanden van San Blas verbleven.
We hebben hier gesnorkelt, gevist, geluierd en ´s avonds kochten we spotgoedkoop verse kreeft van de lokale stammen.
Voor een impressie van dit paradijs http://www.destination360.com/central-america/panama/san-blas-islands

In Panama stad hebben we de stad verkent en het kanaal bezocht.
Erg indrukwekkend om een containerschip door een sluis te zien gaan.

Vlakbij de grens met Costa Rica zijn we naar het strandplaatsje Bocas del Toro geweest.
Hier hebben we een snorkeltrip bij het koraal gedaan en tropische stranden bezocht.

In Costa Rica hadden we in het strand dorpje Puerto Viejo met Rick Vliet Vlieland uit Noordwijkerhout afgesproken.
Hij was voor een maand in Costa Rica op vakantie.
Toen we naar het strand liepen kwamen we nog een luiaard tegen die de weg overstak, we moesten hem beschermen voor het verkeer.
Die avond/nacht/ochtend was het erg laat of vroeg geworden net hoe je het bekijkt :p
Rick was vergeten dat hij die nacht Stef zijn pinpas had gegeven.
Omdat hij zijn pas niet kon vinden liet hij zijn pas blokkeren, zijn enige werkende pas.
Danny kon nu ook voor Rick geld gaan voorschieten zoals hij ook al bij Willem en Stef deed.
Danny´s bijnaam is daarom Sugar Danny geworden....

Na al dat geluier op het strand werd het tijd voor wat actie.
We gingen white water raften in Turrialba.
We hadden onze gids nadrukkelijk verteld dat het een wilde rit moest worden, en dat lukte ook :)
Onze boot sloeg op een gegeven moment om (na meerdere pogingen) en daar gingen we dan in de wilde rivier!
De omgeving waar we doorvoeren was echt adembenemend, prachtig regenwoud volg met vogels en andere dieren.

Nadat we van Rick afscheid hadden genomen gingen we naar Monte Verde.
Hier hebben we canopying gedaan.
Dat houdt in met gigantische kabelbanen door het regenwoud en boven ravijnen zweven.
Hoogtepunten waren voor ons de Tarzan waarbij je met een vrije val naarbeneden raast en de superman waarbij je liggend tot wel 60km per uur gaat.

Met de boot staken we het meer Arenal over om in het plaatsje La Fortuna te komen.
Hier deden we een tocht naar de vulkaan Arenal.
Helaas was door het weer nauwelijks wat van de vulkaan te zien.
´S avonds zijn we wezen relaxen in de hotsprings waar we nog de prachtige Redeyefrog gezien hebben wat de dag toch nog goed maakten.

Met de bus kwamen we vervolgens in Nicaragua in het plaatsje Juan de Sur aan.
Hier kom je voor het strond en het uigaan.
Niet ver van Juan ligt het eiland Ometepe.
Dit eiland bestaat uit twee vulkanen omgeven door tropische natuur.
Hier hebben we gezwommen in een waterbron en hebben bootvissen gedaan (helaas alleen kleintjes gevangen).
In de stad Grenada hebben we koloniale gebouwen bezichtigd en een gigantisch kratermeer.

In de stad Leon staan ook veel historische gebouwen maar de hoofdattractie is hier vulkaanboarden van een actieve vulkaan.
Eerst klim je de vulkaan op en bekijk je de indrukwekkende krater.
Vervolgens ga je een 40graden helling af met snelheden tot 80km per uur.
En dat doet je op niet meer dan een houtenplank met een hendel en nauwelijks iets van bescherming.
Danny had pech dat zijn board stuk ging en hij naar beneden moest lopen.
Dat dit boarden niet geheel ongevaarlijk is bleek toen een jongen uit Delft met 70km per uur onderuit ging.
We zagen hem meerdere keren over de kop vliegen en gingen van het ergste uit.
Hij kwam echter met veel geluk weg, hij slechts grote schaafwonden.

Vanuit Nicaragua namen we de bus via Honduras en El Salvador naar Antigua in Guatemala.
Een ontspannen stadje met veel historische gebouwen.
Het meer Atitlan was onze volgende stop.
Het ligt tussen verschillende vulkanen in een bosrijke omgeving.

Vervolgens was Semuc Champey aan de beurt.
Een reeks van watervallen en grotten.
Je kan in de watervallen zwemmen, ervan afspringen etc. en alles is omgeven door prachtige natuur.
We voelden ons voor een dag weer kleine kinderen ;)

We staken de grens over naar Honduras om bij de ruïnes van Copan uit te komen.
Helaas had de inheemse bevolking de ingang geblokkeerd omdat zij aan het protesteren waren.
We hadden geen zin om daar op te wachten en gingen daarom door naar Tegucigalpa.

Hier hadden we afgesproken met een tante van Stef, Wil van Stein.
Helaas gingen halverwege de rit naar Tegucigalpa onze bus stuk waardoor we pas ´s avonds laat aankwamen.
Die nacht sliepen we daarom niet op het ontwikkelingsproject van Wil maar in de stad.
Waar Mauricia ons hartelijk ontving.
De volgende ochtend reden we door een prachtige heuvelachtige omgeving naar het project.
Wij verbleven in het gastenhuis.
Wil heeft ons vervolgens rondgeleid op het project.
super leuk om het project van Wil nu is met eigen ogen te zien.
Wij waren erg onder de indruk van wat er allemaal gebouwd is en hoe groot het is.
Wij zijn vervolgens vier dagen door Mauricia, Zinia, Erodita en Wil zelf vier dagen alleen maar in de watten gelegd.
Super lief van ze, we voelden ons dan ook echt thuis!

Volgende maand op 16nov zijn we alweer thuis en volgt daarom geen verslag meer.
Hieronder de punten die we nog in de planning hebben:
- Copa Ruïnes, zijn inmiddels weer geopend (Honduras)
- Boottocht op de Rio Dulce (Guatemala)
- Tempels van Tikal (Guatemela)
- Tropische eiland Caye Caulker (Belize)
- Strand en tempels in Tulum (Mexico)
- Tempels van Chichen Itza (Mexico)
- Dia de las meurtes, alle heiligen en alle zielen wordt groot gevierd in Mexico
- stranden van play del Carmen
- 5 dagen Big Apple

Zoals Steen zou zeggen, Goede dag verder!

Rob C G M

Het lijkt wel of jullie in een natuurfilm leven! geweldig verhaal en veel plezier nog.

Joyce

Ben blij, dat jullie naar huis komen. Hoef ik tenminste al die verhalen niet meer te lezen..... Hoezo Jaloers!??

Nee hoor, grapje. Het is geweldig om te lezen wat voor moois jullie allemaal meemaken.
Een onvergetelijke reis!!!
Maar geniet nog maar even heel goed, want zolang als jullie ernaartoe hebben geleefd zosnel gaat het voorbij, en voor je het weet sta je weer op Nederlandse bodem. En ik kan je vertellen dat is nu niet prettig: grijs, wind & regen.
Dus nogmaals; Enjoy! Van al het bijzondere wat jullie ook deze laatste maand nog gaan beleven.

Groetjes Joyce

janny van oosten

heerlijk gasten dat jullie het zo naar je zin hebben gehad maar ben blij dat jullie eindelijk naar huis komen
we staan op schiphol net als 10 maanden gelden
wat gaat de tijd toch snel
geniet er nog maar even van x

J. en C. deWinter

Wat is het leuk om zo iets van jullie reis te lezen.
En wat zien en belven jullie veel. Gewoon om jaloers op te worden.
Wat zal Wil v.Stein het leuk hebben gehad, dat jullie er waren.
Hoop dat de laatste (loodjes) dagen, net zo indrukwekkend zijn als de afgelopen tijd.
Heel veel plezier en geniet nog even.
Groetjes, Jan en Clementine de Winter

Aad en Lianne

Wat leuk dat jullie nu toch bij Wil zijn aangeland, om alles eens echt te zien na alle verhalen,foto's en filmpjes van anderen.! Bijzonder voor haar dat er familie "langs" komt, maar ja als je toch in de buurt ben............. Maak een mooi slot aan jullie prachtige reis. Groetjes

Corry en Paul

Hoi jongens, voor het laatst nog maar even reageren.Ja de laatste loodjes komen eraan maar zo erg is dat ook niet, als ik lees waar jullie nog naar toe willenen gaan. Het eind is in zicht van een mooie en indrukwekkende reis, geniet nog van de laatste maand en tot ziens in het koude en vooral natte nederland

Joke Wim

leuk al die reactie s'' wat hebben we meegeleeft met jullie ,en wat jullie allemaal gedaan hebben . alles is gelukkig goed gegaan . nog veel plezier en tot gauw
groetjes .