Danny, Willem & Stef in Zuid-Amerika

Van Noord naar Zuid!! (Argentinie)

Voor het verhaal begint, eerst de

Wist je datjessss:

• Het net leek of Stef waterpokken had. Het waren echter beten van bedbugs. Helaas was hij er met medicijnen na twee dagen al vanaf. Bedbugs zijn insecten die in een vies matras zitten, erg smakelijk dus. Komt vaak voor in hostels waar ze het niet zo nauw met hygiëne nemen.

• Danny al twee keer zijn pinpas in de automaat heb laten zitten en er twee keer goed mee weg kwam. Stef en Willem gaan wel zorgvuldig met hun pinpas om maar worden vervolgens wel geskimmed. (stef heeft ondertussen zijn geld al terug gehad, Willem moet nog wachten)

• Willem in zijn slaap snachts beesten in zijn bed ziet. Hier reageert hier vervolgens panisch op zodat de rest erdoor wakker wordt en hem moet uitleggen dat er geen slang in zijn bed zit.

• Danny na een avond stappen in een goot was gevallen.

• Willem bijna al het eten zoals hij het noemt ´smerig´vindt.

• Stef in de eerste weken heel wat uren op de pot heeft doorgebracht.

• We ondertussen meer bus uren hebben meegemaakt dan zonuren.....

Na alle watervalpret werd het tijd om meer van noord Argentinië te ontdekken. We kwamen er gelijk achter dat de afstanden die je moet afleggen niet misselijk zijn. Onze eerste busreis naar Tucuman was al meer dan 24uur. Deze stad vonden wij niet zo heel bijzonder daarom besloten wij snel door te reizen naar het nog noordelijker gelegen Salta.

Salta is een stad waar een relaxte sfeer hangt, het heeft een mooi historisch centrum. De omgeving van Salta is ook boeiend. Zo zijn we naar een bergdorpje geweest genaamd Cachi, ligt op een hoogte van +3000m. De weg naar dit dorp toe was spectaculair te noemen. We moesten langs diepe afgronden en reden door riviertjes. Zagen grote Condor vogels en zaten op een gegeven moment zelfs op 3500m hoog. Om geen last te krijgen van hoogte ziekte werden er coca bladeren om op te kauwen uitgedeeld. Nee dit was geen illegale bedoeling, deze bladeren zijn gewoon legaal. Je merkt er niet zo heel veel van, je kan het vergelijken met het effect van een blikje cola. Enfin we zijn in ieder geval niet hoogte ziek geworden. Tijdens de rit kwamen we ook door een cactus vallei waarbij we duizenden cactussen hebben gezien tot wel 4 meter hoog.

Onze volgende stop was Cafayate. De vallei die je doorkruist om er te komen is ongelofelijk mooi. Je rijdt door een maandlandschap achtige omgeving, gecombineerd met reusactige canyons, de meest vreemde rotsformaties en rotsen in allerlei kleuren. Het dorp zelf ligt in een vallei en wordt omringt door wijnvelden. Uiteraard zijn wij ook wezen wijnproeven bij een hele kleine mooi wijnerij en de wijn smaakte uiteraard uitstekend.

Wij vervolgde onze weg naar Taffi de Vallie. Hier zijn we gaan hiken (is net geen bergebeklimmen maar ook geen gewone wandeling) door de bergen. Na een aantal uur zaten we zo hoog dat we door de wolken heen gingen, waardoor we prachtige vergezichten hadden en de Condor vogel van dichtbij konden zien.

Aangezien het in de winter in het zuiden ijskoud is en het sneeuwt besloten we zsm het zuiden aan te doen (de seizoenen zijn hier tegenovergesteld aan Europa). Om in het zuiden te komen mochten we eerst 18uur in de bus zitten om vervolgens in Buenos Aires 12uur op onze vlucht te wachten. Uiteraard had ons vliegtuig ook nog eens 4uur vertraging. Onze tussenlanding was in Rio Gallegos waar we op het vliegveld hebben overnacht. Met flink wat whiskey en vrouwlijk gezelschap was dit goed te doen. Willem was de volgende dag beroerd maar hij blijft volhouden dat het niet aan de whiskey lag...... Toen we eindelijk onze reis naar het zuiden dachten te kunnen vervolgen werden we verrast met nog eens 5uur vertraging. Terwijl de laatste vlucht slechts 40 minuten was :s Uiteindelijk kwamen we helemaal gesloopt in Ushuaia aan. De meest zuidelijk gelegen stad ter wereld (volgens de Argentijnen).

Het was hier stukken kouder dan wij gewend waren, de stad wordt dan ook omringt door bergen met sneeuwtoppen. En die sneeuwtoppen moesten wij natuurlijk van dichtbij bezichtigen. Dus de een ging de berg beklimmen op Haviana slippers, de ander op Birkenstok slippers en de derde persoon op Björn Borg sneakers, kortom heel verstandig maar niet heus. Maar uiteindelijk stonden we in het zonnetje in de sneeuw! Wat een apart ervaring is in je korte broek en tshirt. Het leverde dan ook mooie fotos op. We zijn ook wezen mountainbiken en weten inmiddels waarom het verhuur bedrijf Ushuaia Extreme heet. Wij hadden uiteraard geen helmen nodig want die dragen wij in NL ook niet. Totdat wij erachter kwamen dat het mountainbike circuit wel erg extreem was! Sommige stukken waren gewoon te heftig voor ons haha. Er kwam ook nog is bij dat Willem zijn fiets geen goede remmen had. Toen we nog 12km naar het hostel moesten rijden kreeg Willem een lekke band. Omdat wij zo slim waren geweest om het bandenplak set achter te laten in het hostel mocht willem een mooie avond wandeling maken.

De volgende ochtend zijn wij heel vroeg naar het natuurpark Tierra del Fuego geweest. Heel vroeg om de entree te kunnen ontlopen. Helaas na 1.5uur in het park gelopen te hebben hadden we de pech dat we een ranger tegen kwamen. Een Argentijn die met ons was werd uiteraard niet gesnapt. Toen zijn we maar het park uitgegaan want wij backpackers gaan natuurlijk niet voor alles betalen!

Omdat Ushuaia heel zuideljk ligt kan je er trips naar de Zuid Pool boeken. Helaas had alleen Danny Zuidpool centjes. Daarom hieronder eerst het verhaal van wat Stef en Willem gedurende Danny´s reis hebben gemaakt en daarna het zuidpool verhaal van Danny.

Stef en Willem´s Zuid Chilleense avonturen:

Wij besloten het Zuid Chilleense Patagonië te bezoeken. Onze eerste stop in Chillie was Punta Arena´s. Hier hebben we een eiland bezocht dat vol met pinguins zit. Het gave was dat je echt tussen de pinguins liep. We hebben een paar mooie filmpjes van nieuwsgierige pinguins die op ons afkwamen. De volgende plaats was Puerto Natales. Alles in dit dorp draait om het mooiste natuurpark van Zuid Amerika ´Torres del Paine´. In dit dorp hebben wij dan ook alle voorbereidingen getroffen om 4 dagen te kunnen hiken en camperen in het park. We deden dit samen met 4 Israelische meiden. Deze meiden waren niet al te groot en wij zoiets als zij dit kunnen dan kunnen wij dit ook zekers. Wij namen uiteraard bagage van de meiden over en namen bijna al het eten mee in onze tassen. Wij dachten dat het ook nodig was om voor 4 dagen kleding mee te nemen. Totaal wogen onze backpacks inclusief tenten zo´n 15kg.

Waar we echter later pas achter kwamen was dat deze meiden net 2 jaar in het leger gedient hadden. En dus al aardig wat gewend waren tegen over ons met geen enkele ervaring. De eerste dag bezochten we een reusachtige gletsjer genaamd ´Grey gletsjer´. Het gave was dat je op de weg naar de gletsjer ijsbergen tegen kwam die van de gletsjer afgebrokkeld waren. Gedurende de 4 dagen dronk je wáter uit de rivieren en dit wáter was echt heerlijk. Totaal liepen we de eerste dag zo´n 7uur en dit was zonder onze bepakking dus ook goed te doen.

De tweede dag begon met 2.5uur met bepakking lopen. Toen begon het besef dat we echt veel te veel bij ons hadden. Na deze 2.5uur mochten we nog eens 7uur een bergopklimmen (zonder bepakking). Wel weer in een super mooie omgeving. We merkten toen ook heel grillig het klimaat in de bergen kan zijn van heel warm en zonning tot regen en harde windstoten. S avonds was het ook rond het vriespunt. De derde dag was het zwaarst, 9uur met volle bepakking lopen. Het was mentaal en fysiek erg zwaar. De 4e dag begon met een uur lang in het donker een berg beklimmen om de zonsopgang te zien. Uiteraard hadden wij geen zaklamp bij ons en was dit dan ook niet zonder risico. Helaas was het bewolkt en viel de zonsopgang tegen... In totaal liepen we de 4e dag 6uur. De route die wij gedaan hebben heet ´the W´ en was totaal 90km door de bergen. Het was dan ook wel een overwinning voor ons dat wij dit op ´gewone´schoenen hebben voltooid. Wij waren dan ook de enige in het park op sneakers en zijn er zelfs door mensen om uitgelachen maar we made it! Na 4 dagen was er eindelijk weer een wc, douche en normaal eten.

Antarctica trip Danny:

Watwas datgeweldig zeg! We hadden een hoop pech met het weer en een man die afgevoerd moest worden wegens ziekte (wat een dag koste 1 van de 4) maar dat mocht de pret allemaal niet drukken.Een van de 4 dagen hebben we echt op het vaste land vanAntarctica doorgebracht, daar begon het echt pas wat ik bij dit gebied in gedachten had, mega drijvende ijsbergen, hoop sneeuw en ijs, walvissen prachtige uitzichten geweldige tour met een motorbootje langs de drijvende ijsbergen en gletsjers en zeehonden die lekker lagen te slapen op de ijsbergen enz. Deze 1ne dag was het allemaal al waard. Eenmaal aangekomen in het gebied waren we naar paar eilandjes gegaan met een hoop pinguins en zeehonden, dit was heel gaaf om te zien hoor maar 3x hetzelfde beeld achter elkaar was wel even genoeg, dit was de eerste dag.

Tweede dag moesten we die man ergens afzetten bij een landingsbaan waar die door een vliegtuig zou worden opgepikt, doordat er veel wind stond en mistig was werd dit maar uitgesteld en de verzekering deed moeilijk maar uiteindelijk werd de man op dag 2 opgepikt in de middag en hadden we al geen tijd meer om het gebied te verkennen want we moesten een hoop uur varen om naar het gebied te gaan waar het vaste land van Antarcitica was. Hier kwamen we ´s ochtends vroeg op dagdrie aan en hebben we de hele dag uitstapjes gemaakt 5 in totaal waar normaal 2 per dag voor staat, goedmakertje dus. Gelijk al in de vroegeochtendvlak langs de boot een walvis die omhoog kwam geweldig. Bergje opklimmen/lopen met prachtige uitzichten op de zee, die bevroren was, pinguins en zeehonden weer uiteraard hoop jonkies hier en dat was wel weer een ander gezicht op de pinguins heel grappig. Ook bij een onderzoeksstation geweest die mensen zitten hier soms hele jaar en dus ook in de barre winter, prachtige baaien, dat boottourtje was ook zo mooi die dag en weer aan boord stond de bbq aan wel apart zo tussen de ijsbergen. Deze dag eindigde weer ergens op een helling/bergje met uitzicht op een mega gletsjer en hopen dat deze maar instort deels zodat al dat ijs in de zee klettert en een mooi golfje veroorzaakt maar dit gebeurde helaas niet. En oja de echte die hards werden uitgedaagd om een duikje te nemen tussen de ijsschotsen, uiteraard heb ik dit natuurlijk gedaan! Wat nou nieuwjaarsduik! haha.

Laatste dag gingen we naar een eiland dat eigenlijk 1 grote vulkaan is, vroeger lag dit onder de zee spiegel maar door de uitbarstingen is het een eiland boven water geworden. Hier een rondje gemaakt en in de middag aan de andere kant van het eiland een oud Noors walvisvaarders dorpje bezocht. Dit was in gebruik tot 1930 of wat later ofzo geloof ik. Die gasten gingen met roeiboten de zee op en op walvissen jagen met harpoenen. Het dorpje bestond uit een paar huisjes en allemaal opslagtanks, oude roeiboten en kookboilers om de walvisolie te verkrijgen. Was wel mysterieus om te zien allemaal. Schijnt dat ze daar op die ene plek al toendertijd 100.000 den walvissen hebben gevangen en verwerkt. Was 2 dagen heen en 2 dagen terug varen. Om in totaal 4 dagen door te brengen in Antarctica.En op de terugweg hadden we nog een paar uur een stormpje van orkaankracht windsnelheid 150km per uur, was lekker liggen op bed hoor! haha wat een golven zeg en wat kan zo een schip een hoop hebben ook.

Video van de duik: http://www.youtube.com/watch?v=zCRoYwGKb4A

Hoop dat ik beetje heb kunnen overbrengen wat ik meegemaakt heb.

Groeten Danny, Willem & Stef

Foto´s http://www.flickr.com/photos/57347919@N07/ en http://www.flickr.com/photos/59265108@N03/

Fleurtje

Gasten! Ten eerste Wim en stef... Jullie moeten nog n hooooooop leren!! Maar geweldig! Wim heb n tip Vd dag voor je: koop ketchup en flikker dat over je eten heen! Geniet naar van jullie avonturen!!

Danny: je bent n lucky basterd! Wat gaaf om mee te maken! Geniet nog maar van jullie reis en gedraag jullie hè!!!

Dikke kus uit het zonnige noordwijk

Rob C G M

Gaste, wat een verhaal weer! Machtig.
Mooie foto's ook maar waarom gaan jullie steeds vóór die mooie natuur staan? Opzoute!
En ik maar denke dattut een warrum land is. BRRR
O ja, blijf genieten, jullie zijn er immers nu toch!?
En hier bij ons wordt het langzaam lente......te langzaam.

Bert en Bea

Jongens,wat een avonturen!!!!!!!!

Jullie kunnen wel gaan solliciteren bij 3 op reis.
Mooie foto's!

groetjes

Mien

Wow..wat een super leuke verhalen!!! En echt hele mooie foto's!!

Ik moet het hier maar doen met een reisje langs de rijn :(

Nog veel plezier xx

Linda en Wim

Lachuh gasten die verhalen?
Idd prachtige foto's!!!
En blijf schrijven en foto's plaatsen!!!

Groeten uit Noordwijk!!

joke en Wim

allereerst Danny van harte gefeliciteerd met je
verjaardag .maak er een gezellige dag van ,zal wel lukken . leuk verslag en mooie foto,s
groetjes Joke en Wim

Anneke ( buurvrouw)

Wat een prachtige reis maken jullie! Nog veel plezier met elkaar. Groeten van alle vinken van de Binnenkant.

sjoerd

corrie en sjoerd lezen en kijken de foto's samen.
het ziet er geweldig uit voor al die foto's met sneeuw.
wij hopen dat jullie de rest van de rijs ook met veel plezier afleggen.
wij wachten op de volgende foto's+verhaal.

groetjes corrie en sjoerd

Linda en Wim

Hey gasten,

Heel erg bedankt voor de verjaardagskaart! Lief dat jullie daar aan gedacht hebben! Succes met de cursus Spaans en let een beetje op Johnnie!
Met ons gaat het verder goed!

Liefs Wimpie en Linda