Danny, Willem & Stef in Zuid-Amerika

Bolivia!!

Na 11 dagen werd het eindelijk tijd om Sucre te verlaten. Het was nog maar de vraag of we dit met de bus of met het vliegtuig moesten doen. Het hele land lag namelijk plat door demonstraties en wegblokkeringen voor loonsverhogingen. Onze volgende bestemming werd La Paz. Die zaterdagochtend kregen we het verlossende telefoontje dat we toch met de bus konden. Alleen zouden we om de wegblokkeringen heen moeten lopen waarna een andere bus ons verder zou brengen. Gelukkig viel dit in de praktijk mee. We moesten maar1 blokkade lopend omzeilen, maar het was wel een wandeling van 15min.

Eenmaal aangekomen in La Paz bleek dat er een marathon gaande was. De bus kon weer niet verder naar de terminal. We konden wachten totdat de marathon klaar was ( wat nog best lang kon duren ) of we konden gaan lopen. Wij hadden geen zin om te wachten dus besloten we maar om te gaan lopen naar het hostel. Dit bleek uiteindelijk een wandeling van rond de 40min te zijn, met 20kg bagage op de rug en op 4000m hoogte. Dit merk je dus wel!

Na wat rondgewandeld te hebben in de stad bleek dat diezelfde dag de Boliviaanse voetbalklassieker op het programma stond. Bolivar tegen The Strongest ( El Tigre ). Wij gauw kaartjes gekocht. De wedstrijd begon om 16.00u en het stadion zat lekker stampens vol. Het sfeertje was dus zeer goed. De fanatico´s zaten tegen over elkaar in het stadion en maakte flink wat kabaal incl vuurwerk. Was erg gaaf om te zien en te horen. De wedstrijd zelf was een draak van een wedstrijd. Noortuk zou hier niet onder voor doen! Uiteindelijk won Bolivar met 1-0.

De 5 opeenvolgende dagen konden we eigenlijk niet veel doen. Willem was ziek. Danny en Stef vermaakte zich voornamlijk met veel eten, zuipen en een hoop voetbal kijken. Ook besloten ze in een dronken bui om maar een keer naar de kapper te gaan. Het was een hele verassing toen ze terug kwamen. Danny had een mohawk en Stef was helemaal kaal. In 1keer 10x knapper dus!

Toen Willem zich eindelijk weer beter voelde stond het mountainbiken van ´The Worlds Most Dangerous Road´ ,aka The DeathRoad op het programma. De naam van deze weg zegt denk al genoeg. De weg was 64km downhill, we begonnen op 4700m hoogte en eindigde op 1200m. Het fietsen was echt super gaaf met mooie uitzichten endikke ravijnen naast de smalle grindpaden. Hier gingen we dan met hoge snelheden overheen. Eenmaal beneden stond er een lekker zwembad en heerlijk eten op ons te wachten ( en heeeell veelll muggen )

Het volgende tripje stond ook al gepland. Namelijk de beklimming van de berg Huayna Potosi, welk op 6088m hoogte ligt. Hier deden we 3dagen over. De eerste dag verbleven we op een hoogte van circa 4800m, hier gingen we ijsklimmen en kregen we uitleg hoe te lopen op sneeuw en ijs. Het ijsklimmen was echt heel zwaar. Klimmen op een verticale muur van ij is geen appeltje eitje. Terug in het kamp gingen we vroeg liggen, maar slapen op grote hoogtes gaat niet makklijk. Alle drie hebben we super slecht geslapen. Stef had zelfs z´n drukkende hoofdpijn die nacht en de volgende ochtend, dat hij besloot niet verder te klimmen. Danny en Willem gingen dus met z´n 2e verder. De 2e dag moesten we een hoogte overbruggen van 4800m naar 5200m, dit met je backpack vol met je sneeuwuitrusting ( ong 18kg ). We deden er 3uurtjes over, maar het was super zwaar. Rond 12u ´s middags waren we in het 2de kamp. Hier moesten we zoveel mogelijk rust nemen en proberen te slapen want de klim naar de top begon om 01.00 ´s nachts. Wij hebben beetje gechilled in onze slaapzakken, muziekie geluisterd en toch maar geprobeerd te slapen. Om 12.00u werd iedereen opgetrommeld, moest de klimbepakking aangedaan worden en kregen we nog gauw wat snackjes ( coca thee met crackers ) Om 01.00u vertrokken we naar de top in het pikke donker. De klim naar de top duurde 6uur. De eerste 5uur waren niet zo heel moeilijk, maar het laatste uurtje was echt zwaar. De hoogteziekte begon flink te werken met knallende koppijn en misselijkheid. De laatste 88m naar de top was op een paadje van ong 20cm breed met naast je 2 diepe afgronden. Was dus even flink billenknijpen, maar uiteindelijk hebben we het allebei gehaald. We waren precies op tijd om de zonsopgang te zien. Het was echt een prachtig gezicht, vooral op z´n hoogte! Na een halfuur was het weer tijd om naar beneden te gaan. De terugtoch naar het 1ste kamp duurde in z´n totaal 3 uur.

Om 14.00u waren we weer terug in La Paz. Na een dag nodig te hebben gehad om weer bij te komen was het tijd om La Paz weer te verlaten. Onze volgende bestemming was Coroico. Hier hebben we een week helemaal niks gedaan! Coroico ligt op 1700m hoogte en omringd door vele bergen. Het weer was hier goed te doen dus hebben we veelal in het zonnetje gezeten, genietend van het uitzicht.

De jungle en de pampas van Rurrenabaque was onze volgende stap. Rurrenabaque ligt in het Amazone gebied, 420km van La Paz. Je kan er voor kiezen om met het dure vliegtuig te reizen, wat 35min duurt, of 18 tot 24uur goedkoop bussen. Wij backpackers kozen natuurlijk voor het goedkoopste, bussen. De busrit was een hele ervaring op zich. De weg bestaat alleen maar uit zand en gravel. Dit leverde een hoop gehobbel en gekreun op. De weg was ook niet zo breed, waardoor er maar 1 voertuig tegelijk kon rijden en als er dan een tegenligger kwam was het een hoop gedoe om er langs te komen. De bus kon ook gemiddeld niet harder dan 15km per uur rijden. Slapen ging ook voor geen meter doordat je van links naar rechts werd gegooid en je de hele route flink aan het stof happen was.

Na enkele uren vertraging kwamen we donderdag ochtend aan in Rurrenabaque, een stad gelegen aan de Beni rivier in de Amazone. Het weer is hier lekker tropisch warm, het was dus weer flink zweten. s´Middags hebben we gelijk een tour geboekt voor de volgende dag, 3 dagen varen door de Pampas. De Pampas zijn een soort Wetlands met veel groen en allerlei verschillende diersoorten. Het enigste wat we hoefden te doen was lekker in een kano´tje zitten en lekker om je heen kijken. De eerste dag zagen we gelijk al roze dolfijnen, vele vogel soorten, apen, schildpadden, krokodillen en kaimannen. Aan het eind van de eerste dag gingen we ergens langs het water de zonsondergang bekijken, dit was echt een mooi gezicht. Maar zodra het donker wordt stikt het van de muggen op de Pampas en deze beesten lieten ons helaas niet met rust. Gelukkig sliepen we onder een klamboe.
De tweede dag gingen we in de ochtend op Anaconda jacht. Helaas was er deze ochtend geen Anaconde te zien, wat voor ons een beetje teleurstellend was want we wouden deze graag zien. In de middag gingen we piranha vissen. Dit was erg gaaf om te doen. Uiteindelijk hadden we er in totaal 23 gevangen welke we s´avonds mochten opeten. Jummy! In de avond gingen we op krokodillen jacht. Je herkent ze in het donker door met je zaklamp te zoeken naar gele en rode lichtpuntjes. Dit zijn de ogen.
De derde dag moesten we er vroeg uit om de zonsopgang te kijken. Ook dit zag er erg mooi uit alleen waren er nog een beetje teveel muggen. De rest van de dag gingen we met dolfijnen zwemmen, najah een poging tot want dolfijnen zijn super snel. Na de lunch was het weer tijd om de Pampas te verlaten.

Na de tour zijn we nog 2 dagen in Rurrenabaque gebleven. We hadden afgesproken met een Engels stel ( Phil en Louise ) die we in Pucon, Chili hadden ontmoet. Met hun zijn we 1 dag naar het zwembad gegaan om lekker te chillen. Hierna stond de busrit terug naar La Paz in het verschiet. De heenrit was al een hele ervaring, maar de terugrit bleek nog erger te zijn. In totaal duurde het 28uur om in La Paz te komen. Ze hadden ons de slechtste bus ooit gegeven. Na 3uur stonden we al stil met panne. De voorwielas bleek kapot te zijn. We moesten tig uur wachten totdat hij weer gemaakt was. Gelukkig zijn we wel veilig aangekomen in La Paz!

In La Paz zijn we nog 3 dagen verbleven. Hier zijn we weer naar een voetbalwedstrijd geweest en hebben we een avond flink gefeest. Ook in La Paz hadden we weer afgesproken met Phil en Louise. Samen met hun zijn we verder gaan reizen naar Copacabana, Lake Titicaca. Dit is het hoogste navigeerbare meer in de wereld, gelegen op 3800m hoogte.

In Copacabana hebben we vroeg in de ochtend de kampioenswedstrijd tussen Ajax en Twente kunnen zien en gelukkig werd Ajax kampioen!!!Op het meer zijn we 2 dagen naar Isla del Sol geweest. Dit eiland staat bekend om z´n oude Inca ruines. Hier hebben we flink wat gewandeld. De omgeving rond het meer is erg indrukwekkend.

Omdat Phil en Louise 20mei in Cusco, Peru moesten zijn werd het tijd om CopaCabana te verlaten. Dit zou echter niet gemakkelijk gaan omdat er weer demonstraties en blokkades waren vanaf de grens in Peru naar het stadje Puno. Er reden geen bussen en de enigste manier om in Puno te komen was met de boot. Omdat iedereen met deze boot moest gaan om uit Bolivia te komen, was het harstikke druk en dringen geblazen. Uiteindelijk hebben we er 2 dagen over gedaan om eindelijk te boot te pakken. Deze bootrit duurde 9uur. Vanuit Puno hebben we gelijk de bus naar Cusco genomen, waar we nu nog steeds verblijven.

Dit was het weer voor deze keer, veel leesplezier!

Foto´s uploaden gaat niet zo snel hier, dus we lopen nog flink achter! Maar we proberen zo af en toe weer paar foto´s online te zetten.

Oohjah nog een top 3 ergenisen so far on the trip:
1. Zandvliegen
2. Muggen
3. Israeliers ( het zijn er zoveel en zoo irritant )