Danny, Willem & Stef in Zuid-Amerika

Peru

Het heeft even geduurd (we hebben het erg druk gehad) maar hier is ons verslag over Peru.
Omdat we rete ver achterlopen volgt volgende week weer een verslag.

Na de grenstaferelen tussen Bolivia en Peru was onze eerste bestemming in Peru, Cusco.
We waren nog steeds in gezelschap van onze Engelse vrienden Louise en Phil en ondertussen was ook het zusje van Louise ingevlogen voor 3 weekjes vakantie.

Vanuit Cusco wilden we een tour boeken naar Machu Pichu. En er moest uiteraard cavia gegeten worden!
Alledrie waren we van mening één keer en nooit meer, het zag er niet alleen onsmakelijk uit het was ook onsmakelijk.
Er zijn verschillende mogelijkheden om meerdere daagse tours naar Machu Pichu te boeken.
Wij kozen ervoor om de Salkanty trail te boeken.
Dit is een vijfdaagse wandel/hike tour waarbij je de 5e dag in de verborgen stad eindigt.
De trail is vernoemd naar de hoogste berg (6000m+) die langs de route loopt.

Onze groep voor de trail bestond naast ons 3, uit onze 3 Engelse vrienden en nog twee andere Engelsen.
We hadden twee gidsen waarvan 1 ook kok was en tentenbouwer.
Ook hadden we een paardeman die al onze spullen met paarden vervoerden.
De 1e dagen werden we vroeg in de ochtend opgehaald om met behulp van een mini-busje naar het begin van de trail te worden gebracht in de bergen.
Na het ontbijt begon de tocht met 8uur lopen door de bergen.
De dag eindigde op een weiland aan de voet van de Salkantay berg.
Wij werden met ze 3-en met onze backpacks in een klein tentje gepropt.
Wij hadden dus totaal geen ruimte om te slapen en aangezien het snachts -5 was, was het geen pretje in het tentje.

De 2e dag was de zwaarste omdat we een stuk van de berg moesten beklimmen (3uur klimmen).
'S ochtends begonnen we om 8uur met lopen en het eerste stuk viel goed te doen.
Het klimmen begon steeds zwaarder te worden ivm de hoogte, voornamelijk het ademhalen.
Uiteindelijk kwamen we tot 4800m hoogte alleen was het uitzicht minimaal.
Er hing helaas dikke mist waardoor we niks konden zien.
Hierna begon het afdalen en tijdens het afdalen werd het steeds warmer.
Uiteindelijk liepen we zelfs te zweten in de jungle waar ook onze camping was.

De 3e dag hoefden we maar 5uur te lopen.
In het begin liepen we alleen op een saaie weg, maar na 2uur kozen we ervoor om een rivier over te steken en een smal jungle pad te nemen.
Na gelunched te hebben in een dorpje werden we met busjes naar een camping gebracht.
Deze camping lag in de buurt van een barretje en daar hebben we dan ook maar wat koude pintjes gepakt.
De 4e dag liepen we naar het stadje Aquas calientes.
Dit stadje ligt onder Machu Pichu en is opgebouwd voor het toerisme.
Je kan er alleen komen met de trein of zoals wij gedaan hebben lopend.
De route liep langs het treinspoor dat naar de stad leidt.
Na verloop van tijd kon je hoog in de bergen de eerste tekenenen van de verborgen stad zien.
In de stad sliepen we in een hotel en konden we eindelijk weer douchen en slapen in een normaal bed.
We hebben in de stad ook heerlijk in een hotspring gelegen.

De 5e dag was Machu Pichu dag!!
Om Huana Pichu te beklimmen (de berg achter Machu Pichu, welk mooie uitzicht geeft) moesten we vroeg ons bed uit.
Alleen de eerste 400 mensen van de dag krijgen een stempel om Huana te mogen beklimmen.
Het stempelen begint om 6uur 's ochtends maar om boven te komen moet je eerst 40 minuten een stijle lang trap oplopen welke om 5uur opengaat.
Je moet er vroeg bij zijn om in de rij te gaan staan voor het hek.
Onze wekker ging om 2.15uur en om 2.45 stonden we te wachten voor het hek.
We waren echter veel te vroeg en moesten daarom erg lang wachten.
We stonden wel vooraan in de rij en zodra het hek openging was het naar bovensprinten om zo vroeg mogelijk boven te zijn.
We waren helemaal doorweekt van het zweet maar waren wel als eerste boven.
Toen de hekken van Machu Pichu opengingen hebben we snel eental foto's gemaakt voordat er andere toeristen rondliepen.
Tegen 8-en begonnen we met het beklimmen van Huana Pichu.
Ook dit ging weer via een stijle trap, zelfs nog stijler.
Op de top van de bergen stonden ook weer ruïnes.
In het begin was het nog mistig maar toen de mist éénmaal optrok was het uitzicht prachtig.
Vervolgens zijn we teruggegaan naar Machu Pichu waar we een rondleiding hebben gehad.
'S avonds zijn we met de trein teruggegaan naar Machu Pichu.
We kwamen om 1uur 's nachts terug in ons hostel en waren helemaal gebroken.

de volgende dag zijn Stef en Danny wezen bungeejumpen (Willem durfde niet!).
Sprong van Stef ging niet helemaal volgens plan en hij heeft nog last van ze schouder.
We wilden verder naar Arequipa maar door wederom wegblokades konden we dag later pas vertrekken.
Arequipa is een grote stad gelegen in het zuiden van Peru.
Vanuit deze stad gaan er tours naar de Colca Canyon, de 2na diepste canyon ter wereld.
Wij hadden een tour geboekt voor 3 dagen.
We begonnen bovenaan de canyon waar we foto's konden nemen en condors (gigantische roofvogels) spotten.
vervolgens gingen we lopen en de eerste dag was alles zo goed als downhill en waren we smiddags al vroeg bij ons hotel aangekomen.
De volgende dak zakten we nog dieper in de canyon af en bezochten we traditionele families.
Wij kregen uitleg over de levenstijl en gewoontes van deze mensen.
We eindigden in een soort van oase waar we konden zwemmen.
3e dag was het weer uit de canyon klimmen en richting Arequipa gaan.

Nabij het plaatjes Ica zijn we wezen sandboarden.
We werd met een een bugy de heuvels opgereden en vervolgens was het gaan met de banaan.
Het landschap deed heel erg aan de sahara denken.
Zo ver het oog reikte waren er alleen maar zanduinen te zien.
In een dorpje niet veel verder hebben we een tour door een marine natuurpark gedaan.
Hier bezochten we grote cliffs en hebben we pinguins gezien.

Piet Steenvoorden

Hallo heren, hier een berichtje uit het prachtige Noordwijk. Ik weet niet of jullie dat nog weten, maar het is hier altijd mooi weer. Ik vind het overigens wel schitterend wat jullie allemaal beleven. Bedankt dat jullie ons daar deelgenoot van willen maken, al duurde het deze keer wel erg lang, maar dat vonden jullie ook begreep ik. Hier vandaan heb ik niet zoveel te melden onze hoogste berg is ongeveer de Grent en daar weten jullie meer van als ik. Houw jullie taai en pas een beetje op Stef, hij moet al zolang zijn familie missen. Tor jullie volgende verhaal.

Vgr.

Tante Ria en ome Piet Steenvoorden.

bjbs@live.nl

Het leek een beetje op de vierdaagse die Annet heeft meegemaakt!! Ook veel afzien en je grenzen verleggen.
En willem:ik geef je groot gelijk,ik zou ook niet aan zo"n elastiek gaan hangen.
Je wilt tenslotte toch ook wel weer de Grent gaan beklimmen.
Veel plezier nog.
Groetjes Bert en Bea

Mannen,
zonder facebook is het lastig jullie te volgen, toch ;

Mannen,
zonder facebook is het lastig jullie te volgen, toch ;

werkt dus niet goed.

mannen,
zonder facebook zijn jullie lastig te volgen, maar komt goed. Ik hoor 't toch wel.
Gelukkig loopt het verhaal nu weer.
Tot een volgend bericht.

truus en willem

Mocht wel tijd worden voor een verslag!
Wat een belevenissen. Kunnen wel geloven dat jullie geen tijd hebben. Wat is het afzien. Juliie komen als echte mannen terug(hoop ik).

Corry Akerboom

Hoi jongens

Van Stefs moeder op ons kop gehaddat we nooit reageren,dus hierbij doen we dat nu dus. Wat jullie allemaal zien en beleven! Ik lees het allemaal en zou er af en toe wel bij willen zijn .Zoveel zien en beleven ,het is wel een reis en logisch dat jullie af en toe geen tijd hebben om te schrijven.Die fotoos geven een indruk wat jullie allemaal beleven.Kunnen jullie straks wel weer wennen aan dat vlakke Nederland?, zal wel weer aanpassen worden.Nu nog heel veel plezier en de groetjes uit een nat en koud Roelofarendsveen

Linda en Wim

Hey gasten, mooi verhaal weer, al duurde het even.... Zo te lezen houden jullie het nog wel even uit, hier is alles prima en zijn weer aan het werk na een super vakantie. We mailen nog wel!!

Groetjes,
Linda en Wim

Aad en Frans

Hallo Stef en reisvrienden.
Vandaag de dag om Stef te felicuteren met zijn verjaardag. We nemen er vanavond eentje op.
Prachtig om jullie reiverhalen te kunnen volgen. Volhouden totdat jullie weer terug zijn.
Hopelijk snel een volgend verslag.
Groetjes Aad en Frans Willems.